statement
collage 2022 -- foto, knipsels, inkt en grafiet op papier en gesso
Chantal Pollier is een beeldend kunstenaar die het liefst met steen werkt. (naast was, glas, grafiet op papier en fotografie) Al haar werk bevat verwijzingen naar tijdelijkheid en vergankelijkheid. Ze vindt inspiratie in de wetenschap, met een bijzondere interesse in geologie, biologie, anatomie en morfologie.
Telkens weer wordt ze gegrepen door de interessante spanning tussen het futiele van haar herinneringen en de grootsheid van de natuur. Ze probeert haar persoonlijke interpretaties te herschrijven in een vormentaal waarin herinneringen en markeringen aan de oppervlakte – de huid – van haar werk verschijnen. De huid vormt een beschermende barrière tussen een wezen en alles wat buiten dat wezen bestaat. Een kwetsbare grens, die door herkenning tegelijk empathie oproept en de drang om een onzichtbare grens te overschrijden. Elk levend wezen heeft deze barrière.
Tijd is een vreemd iets. In de natuur wordt tijd bijna zinloos, want geplaatst in de loop van de geschiedenis van de aarde wordt onze tijd miniem. En in dit minieme tijdsbestek moeten we handelen, in vriendelijkheid en schoonheid...
Chantal Pollier (1965) is master in de klinische- en ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Gent (1990), ze studeerde tegelijk af aan het KASK (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Gent) in 1991, specialisatie beeldhouwen en moulagetechnieken.
Studies
- Master in klinische en ontwikkelingspsychologie – Universiteit Gent (’83-’90) –cum laude. Thesis: ‘ De visuele kunsten in het werk van Freud: Felicien Rops, een verzoeking.’
- Beeldhouw- en moulagetechnieken – Koninklijke academie van schone kunsten Gent (KASK) (’86-’91) – summa cum laude. docenten: Ludo vastesaeger, bert Coolens, Chris De mangel
Residentieplekken en beurzen
- 2023: geselecteerd voor 3 weken durende residentie in Ierland, bij CillRialaig Arts Centre
- 2022: geselecteerd voor 2 weken durende residentie in Spanje, bij Arteventura
- 2019: geselecteerd voor een 3 weken durende residentie op het eiland Comacina in het Como meer, Italië. Gesteund door het Departement Cultuur van Vlaanderen.
- 2016 : gedurende één jaar residentie op de afdeling morfologie van de faculteit diergeneeskunde aan de Ugent. Tegelijk ondersteuning door middel van een kortlopende ontwikkelingsbeurs door het departement Cultuur van Vlaanderen toegekend voor één jaar.
Chantal is curator en co-curator van verschillende spraakmakende tentoonstellingen
- ‘Confronting Mortality with art and science’ (2007, Antwerp, B)
- ‘Histories of Thought’ (2013, Gent, ism Historische Huizen Gent, B)
De groepstentoonstelling 'Histories of Thought' of 'HoT' is een tentoonstelling over de tijd, die in de sint-Baafsabdij plaatsvond in 2013. Kunstenaars maken werk dat de tijd poogt te ontstijgen, Hoe visualiseren kunstenaars tijd en gedachten?
- ‘Fabrica Vitae’ (2013-2015, reizende tentoonstelling door Europa en Amerika)
Een reizende tentoonstelling over het ontstaan van het leven geïnspireerd door Andreas Vesalius (1514-1564) met hedendaagse kunstenaars die de rol van kunst en anatomie in de moderne wereld durven bevragen.
- ‘Post Mortem, Vesalius tussen kunst en wetenschap’ (2015, Ghent, B, Ugent, fabrica Vitae en KASK).
De samenwerking met’ fabrica vitae’ leidt in 2015 tot 'Post Mortem', een tentoonstelling van hedendaagse kunst en wetenschappelijke objecten die de confrontatie met het dode lichaam benadert vanuit een dialoog tussen wetenschap en hedendaagse kunst. De tentoonstelling wil een ervaring van ruwe schoonheid aanreiken in samenwerking met de Ugent in de voormalige authentieke 19de eeuwse FORENSISCHE autopsiezaal en bibliotheken van de gerechtelijke geneeskunde van de universiteit.
- ‘Healing/heelkracht’ (2018, Poperinge, B, Poperinge, GoneWest en Watou art festival)
Chantal Pollier werkt samen met de WO1-cel van de stad Poperinge aan de afsluitende tentoonstelling van een herdenkingsreeks rond WO1. De tentoonstelling 'Heelkracht/healing' toont historische objecten die refereren naar de Belgische verpleegsters die werkten bij en aan het front, in combinatie met het hedendaagse werk van vier kunstenaars.
- 'Resten' 2021, Menen (B), ism CC Menen
In de sint-fransiscuskerk toont ‘Resten’ kunstwerken die het verstrijken van de tijd verbeelden.
Ze behandelt thema’s als verval, bewaren en herinneren. De impact van de tijd op het lichaam, architectuur en onze herinnering vormen een rode draad. Het werk van 16 kunstenaars wordt gepresenteerd in het indrukwekkend kader van de ontwijde Sint-Franciscuskerk in Menen.
Je kan op ‘Resten’ onder meer grafische prenten van de 18de Eeuwse architect en graficus Giovanni Battista Piranesi ontdekken. Verder is er enkel werk van hedendaagse kunstenaars te zien. De tentoonstelling omvat onder meer relicten, installaties, grafisch werk, fotografie, schilderijen, tekeningen en video’s. De kunstwerken treden vaak in dialoog met de kerk en haar gelaagde geschiedenis.
Tentoonstellingen
'Silent Noice', Verduyngallery Moregem (B) --- ‘Resten’, cultuurcentrum De steiger met als gastcurator chantal pollier, Menen (B) --- ‘A butterfly’s scream’, Psychiatrisch centrum, Beernem, ism Guislaininstituut en PAK Gistel.(B) --- ‘Knipoog naar Van Eyck’, Cultuurcel Gentbrugge-Ledeberg (B) --- ‘Buy Local’, kunsthal Gent (B), summer of culture 2020 en 2021 --- ‘Saudade, niets bestaat dat niet iets anders aanraakt’, kunstenfestival Watou (B) --- ‘Traces’, Gent (B) --- ‘Kunst kijken in het begijnhof’, Gent (B) --- ‘Féminin’, Oostende (B) Platform Actuele Kunst -PAK --- ‘Het nest tussen waarheid en herinnering’, Damme stadsfestival (B). --- Harry and friends’, Oudenaarde, (B). --- ‘Healing/heelkracht’, WW1 -cel, Poperinge, and Watou kunstenfestival (B). --- ‘Cosmonauts of inner space’, Brussels (B) --- ‘Appealing to the populous’, Humboldt Universität Berlin, (D) --- ‘Kunstenparcours ledeberg’, Ledeberg, Gent (B). --- ‘Buul’, Horebeke (B) --- ‘Resten’, Cultural centre De Steiger, Menen (B) --- ‘In front of’, Academie of modern art, Zottegem (B). --- ‘In de luwte van de tussentijd’, art festival, Watou (B). --- ‘Fabrica Vitae’, traveling exhibition, Saint-Louis and Atlanta, Athene (Griekenland), Riga (Letland), Zakynthos(Griekenland). --- ‘When Art meets Science, a neuroscientific perspective on art’, congres with lecture and exhibition, Maastricht (NL). --- ‘Post Mortem’, Art and Science exhibition, Ghent (B). --- ‘Lijf’, Zes Vlaamse kunstenaars, galerij de Compagnie, Dordrecht (Nl). --- ‘Museum night of the University of Ghent, installation in the amphitheatre of the Morfology department, Ghent (B) --- ‘The body is the instrument of the soul’, The Old Operating Theatre, London, (UK). --- ‘Armoede door kinderogen: water en brood’, Ontmoetingscentrum Nova, Antwerp, (B). --- ‘War and Trauma’ , Guislainmuseum - Ghent (B). --- ‘Histories of thought’, Sint-baafsabbey, Ghent (B). --- ‘Van de koele meren des doods’, kasteel Le Paige, CC ‘t schaliken, Herentals (B). --- ‘Fin de Gris’, benefiet, Zebrastraat, Ghent (B). --- ‘Pharmacopoeia, the art of Popping the Pills’, Medical art exhibition, Antwerp (B). --- ‘Van de Koele Meren des Doods’, beelden van de dood in de Hedendaagse Kunst, Bornem (B). --- ‘Letting Go’, Sint-Amanduskapel Campo Santo, Sint-Amandsberg (B)
--- ‘De Pathos van pathologie’, Universiteit Antwerpen, stadscampus Grauwzusters, Antwerp (B). --- ‘Relics of what is to Come’, The Old Operating Theatre, London (UK). --- ‘Not until we’ve beaten Cancer’, Universiteit Antwerpen, Antwerp (B) --- Solo exhibition, CC Berlare, gastspreker Guido Van Hercke. --- ‘oud-studenten van KASK stellen tentoon’, CC Zilverhof , Ghent (B) --- ‘Art researches Science’, formal studio Herman Teirlinck Antwerp (B)
artikels, magazines
Tijdingen – boek nav een uitwisseling van 47 collages naar vrienden en bevriende kunstenaars
47 antwoorden werden terug gestuurd. Het dubbelboek ‘tijdingen’ is het resultaat.
https://www.chantal-pollier.com/tijdingen.html
Still magazine 05 – 2019
Verslag van een werk in wording ‘Kairos’. https://issuu.com/broedersvanliefde/docs/still_n_5_2019
Féminin 2019
Catalogus van de gelijknamige tentoonstelling in Oostende
Interalia Magazine – issue June 2015
Interalia is an online magazine dedicated to the interactions between the arts, sciences and consciousness.
Interview ‘between beauty and disgust’
https://www.interaliamag.org/interviews/chantal-pollier/
Interalia Magazine – issue June 2016
Article ‘Taxonomy of love’
https://www.interaliamag.org/articles/taxonomy-of-love/
E-squared Magazine – issue #2
E-Squared is an international, quarterly print magazine that draws from both art + science and is the embodiment of this synergy.
http://www.esquaredmagazine.com
Huid en landschap – verslag van een research project.
https://issuu.com/chantalpollier/docs/huid_en_landschap_
De schoonheid van het dode lichaam
Tentoonstelling Post Mortem in de gebouwen van de forenziche faculteit.
Interview met Berlinde De Bruyckere, Chantal Pollier en Marjan Doom.
https://issuu.com/jansenenjanssen/docs/dd14_lr_04
Videopresentatie nav de tentoonstelling ‘Lijf’ (Nl)
https://player.vimeo.com/video/108207972